Tuesday, 21 February 2012

masa itu emas !!

salam semua .. lama da rasa tak berhupdate .. huhu .. bukan ap , aq boley lar dikatakan agak busy jer memanjang .. why ?? hahahha .. da sah lar aq mengisi waktu terluang ni perkara yang agak berfaedah derr .. huhuhu .. btw , bagi sesetengah owg tu mesti cakap aq ni membazir masa , yer lar asyik berkepit 24 jam kemana -mana pun .. bukan ap ,aq ni law sekali da terbaca halaman last kaly kat kulit belakang tuh , terus jer tangan ini dengan sendiri nya  membelek ke muka hadapan . yer lar kan da baca sisipan belakang tu , da tertarik .. terus jer lar ku tinggalkan tv , lappy en someting else jus nak luangkan masa besamamu sayang .. ni dyer sayangqu ..


heheheehe .. kowg jangan salah faham ar pulak .. kihkihkih .. bagi aq ni lar novel yang sarat nga pelajaran .. silap .. pengajaran .. meh nux kongsi sikit nga kowg semua sinopsis dyer .. 

Mya Arlissa terperangkap dengan permainan dunia yang kejam. Dia tercampak ke dunia yang kelam dan gelap tanpa kerelaan hatinya. Tangan yang disangka boleh memimpinnya ke arah yang lebih lurus, rupanya tidak berbeza seperti lelaki lain yang hidup berajakan nafsu. Dirinya tergadai kepada Mikail, lelaki tampan yang kaya-raya dan menjadi buruan ramai wanita.
                                 
Dua tahun menghamba diri di dalam penjara yang dibina oleh Mikail dengan bertemankan dosa, Mya mula mencari arah hidupnya. Kehadiran Adam yang kejam, Shamil  yang menagih janji silam, Suzanne yang menyakitkan hati dan Datin Adiba yang sinis membuatkan hidup Mya semakin sempit. Sikap Mikail yang semakin aneh dari sehari ke sehari membuatkan Mya keliru. Dalam resah ada debar, dalam benci ada rindu, dalam marah ada tenang. Mikail mendera hati dan perasaannya.

Sampai kemuncaknya, Mya tekad. Dia mahu menoktahkan semua catatan noda dan dosa dalam diari hidupnya sebagai seorang perempuan simpanan, tapi bagaimana? Kaki ingin berlari menjauhi Mikail, tetapi hati mengikat janji secara sembunyi.

Mengapa membina harapan jika penghujungnya tidak seindah impian? Dan… cukupkah tempoh dua tahun untuk memastikan debaran di hati mereka melagukan rentak yang sama? 

ap celop ?? baru baca sinopsis , da tak sabar rasanya nak taw ending dyer cmner un ?? .. btw , novel ni ad kat kat pasaran tahun lepas lagi , but baru tahun ni jer aq berpeluang nak baca .. al maklum lar tahun lepas busy nga exam .. spm lak tuh .. erm , dari aq duk mikir cmner result spm aq karang , baep lar aq semak kan minda ni nga baca novel ..  novel dikarang sepenuhnya oleh novelis aciklana .. 
 
bagi aq , novel ni memang bes giler .. tak sia 2  sis aq berhabes  duet tuk bely novel ni .. yg aq sukanya , watak mikhail .. sapa lar yang taknak kan law da dapat tuan bela cam mikhail ni , da lar cukup pakej bagi perempuan yg sewaktu nga dyer lar kan  .. aq pun nak juga bf cam mika ni tapi perangai yg bela perempuan en kaki arak  tuh mintak sempang malaikat 44 ar .. perangai laen howkey ag .. da tutup cter ni .. abes jer baca cter ni , aq rasa cter ni memang berketepatan nga ayat  ..
 
 Dalam Al-quran, Surah an-Nur; ayat 26; Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud : 
 
“Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat ,laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula , perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik , laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula .. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan ,untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia.”  

Selalu kita dengar kan ayat ini?  ini  satu peringatan kepada kita .. Jodoh pertemuan , ajal maut , kaya miskin , semuanya di atas Qada’ dan Qadar Allah ..

Tak payah nak pikir 2 yang korang nih jahat, jadi nak cari lelaki or perempuan  yang jahat .. Dan pikir korang tu baik, cari yang baik2 je .. Tapi tahukah korang pasangan yang korang cari itu baik atau jahat ??  renung 2 kan lah ..

tahniah to aciklana kerana nukilan anda membuatkan hari qu indah .. hehehehe .. so , kepada kaki 2 novel sekalian , sapa tak grab lagi novel ni .. rugi taw ..

keyh da penat tangan ni duk  menaep . aq blah dulu .. bubye ..

2 comments:

Terbang Bersamaku said...

sy pun suka bace novel..!
bace sinopsis nie dah buat sy tertarik hati..
btw, membaca utk mengisi masa lapang mmg sgt bermanfaat..lebih baik membaca dari buang masa tak tentu hala..=)

Sheqynne Hotloverzs said...

terbang bersamaku : yea .. betol tu .. i luv reading ..